Selasa, 21 Jun 2011

SECEBIS MUTIARA DARI AL FURQAN...

                Kalian adalah insan yang istimewa.Kalian bukan seperti orang lain.Subhanallah,, kalian memang berbeza berbanding yang lain.Fikirkanlah… Renungkanlah,,,, Kalian sebenarnya seorang yang amat bermakna.
Bagaimana saya boleh katakan  bahawa kalian seorang yang istimewa dan bukan seperti orang lain? Carilah apa yang istimewa dalam diri kalian.
1.       Masih ada lagi insan lain yang tdk lupa menasihati  n menegur kalian sekiranya kalian trsalah laku. Itu bererti, kalian sgt istimewa.Kalian tdk dibiarkan begitu sahaja.

“…Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia tidak baik bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” Al-Baqarah:216

2.       Bila sahaja kalian ingin mencuba melakukn 1 kesalahn kecil, org lain mudah sgt tahu. Knp org lain lakukn kesalahan slalu tiada apa2 pula berlaku? Maknanya Allah menyanyangi kalian.

“Dan ketahuilah bhwa ditengah2 kmu ada Rasulullah.Klu dia menuruti (kemauan) kmu dlm byk hal pasti kmu tetap akan dapat kesusahan.Ttapi Allah mnjdikn kmu cinta kpd keimann  n mnjadikn iman itu indah dlm hatimu, serta mnjadikn kmu benci  kpd kekafiran, kefasikan, n kedurhakaan….”Al-Hujurat:7

3.       Kalian acap kali mndpat berbagai2 ujian drpd Allah.Rasanya, ujian kalian inilah yang paling byk dan berat brbanding org lain.Ertinya Allah menyanyangi kalian.

“Allah tidak membebani seseorg melainkan sesuai  dgn kesanggupannya.Dia mndapt (pahala) dari (kebajikan) yg dikerjakannya n dia mndpat (siksa)  dri (kejahatan) yang diperbuatnya.”Al-Baqarah:286

4.       Alhamdulillah, sering juga kalian dipuji kerana kecantikan dan kesempurnaan kalian.Allah masih menyanyangi kalian kerana Allah tidak menarik kesempurnaan yg ada pada kalian.Itu semua kita pinjam dari Allah.Cukup cantik dan cukup sempurna.

“Bukankah dia mulanya hanya setitis  mani yg ditumpahkan (ke dlm rahim).Kemudian (mani) itu menjadi sesuatu yg melekat, lalu Allah menciptakannya dan menyempurnakannya.”
 Al-Qiyamah:37-38

“Kemudian, air mani itu Kami jadikn sesuatu yg melekat, lalu sesuatu yg melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang , lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging.kemudian kami menjadikannya  makhluk yg berbentuk lain.Maha suci Allah, Pencipta yg paling baik.” Al-Mu’minun: 14

Kalian adalah makhluk yg dicipta Allah. Khaliq yg Maha Sempurna. Mustahil kalian tidak bermakna. Ingatlah, kalian diciptakan utk tunduk dan patuh pada Allah. Kalian diciptakan bukanlah sia2 dan bukan utk merosak bumi.Bumi ini kian uzur.Bangkitlah,,,, Esok belum pasti milik kalian..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan