Selasa, 1 November 2011

BerMonolog Dengan Diri...

Cakap Dengan Diri sendiri...

Aku : Okay, azan sudah kedengaran. Masa untuk solat!
Syaitan : Eh, siapkan la kerja tu dulu! solat Asar boleh dibuat nanti nak masuk Maghrib, lambat lagi. Jangan buang masa la!
Aku : Hmm..… 
Syaitan : Belajarkan salah satu dari ibadah, jadi tak payah la bimbang ok? Mestilah Allah faham, tak gitu?
Aku : Tapi, jika ajal aku sampai sebelum aku sempat menunaikan solat, macam mana ye?
Syaitan: ….??
Aku : (Selepas selesai solat) Hmm.. aku rase nak berzikir n baca Mathurat la pulak..
Syaitan : Eh, tolong la jangan buang masa! Keje kau banyak kamu tahu tak?
Aku : Tapi.. ini  ayat2 cinta dr Allah, kalam Allah..
Syaitan : Betul tu.. jadi kenapa kamu nak buang masa lagi?  Tak berdosa la kalau tak buat!
Aku: Tapi Allah akan lebih sayang aku jika aku buat, kan?! :)

Kadang-kadang apa yang kita perlu adalah bicara yang jujur dengan diri sendiri, untuk membuat perkara yang baik, Insyaallah!..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan