Selasa, 24 April 2012

Smogaku menjadi tetamuMu itu ya Allah..amin..


Ambil masa 5 minit.. tarik nafas dan lepas.. tenangkan diri..
"Bismillahirahmanirrahim.. (Hayatilah dgn mata hati kita sahabat)

Bayangkan sekarang anda berada di atas pesawat MH256 yang akan berlepas ke Jeddah.. Pesawat pun menerjah ke ufuk langit meninggalkan bumi Malaysia.. Anda sudah siap berpakaian ihram dan anda tak sabar untuk tiba di lapangan terbang Jeddah.. Beberapa lama kemudian terdengar suara menyuruh anda berniat umrah dan ihram kerana anda sudah tiba di kawasan miqat Yalamlam. Anda pun berniat..Pesawat tiba di lapangan terbang Jeddah, di bumi Arab yang sudah hampir dengan Kota Mekah.. Anda turun dari pesawat, gementar dan teruja, bercampur baur perasaan anda.. Anda menjejakkan kaki anda di tanah Jeddah lalu menitis air mata dari hati yang rindukan tanah suci selama ni.. Anda bertakbir lalu sujud syukur di situ.. Anda teruskan perjalanan dan dibawa ke hotel tempat penginapan.. Setelah selesai urusan, anda mengikut ketua rombongan dan mutawwif menuju ke suatu tempat yang asing bagi anda, tapi selalu anda lihatnya di kaca TV dan internet sambil laungan talbiah diseru di segenap penjuru..

langkah demi langkah berlalu.. besarnya bangunan masjidil haram ini.. anda memasuki salah satu pintu gerbangnya.. dari jauh anda terlihat suatu objek yang sangat anda kenali.. Kaabah di depan mata anda, anda makin hampir dengannya.. Berderai air mata bila melihatnya.. lalu anda berdoa pada Allah atas nikmat yang Dia berikan kerana membenarkan anda menjejaki dan melihat rumah suciNya.. anda mula bertawaf di sekeliling bangunan hitam itu.. indahnya perasaan ketika itu.. anda teringat kembali kisah2 Nabi sewaktu di situ.. doa demi doa dibaca.. anda terlihat batu syurga dari jauh.. anda melambaikan tangan anda ke arahnya, teringin mengucupnya.. selesai tawaf, anda solat sunat 2 rakaat di belakang makam Ibrahim.. kusyuk sungguh solat anda.. manakan tidak, Kaabah di depan mata anda.. anda berdoa bersungguh2..

langkah anda diteruskan ke bukit safa, di situ anda akan melakukan ibadah sa'ie.. teringat pula kisah Siti Hajar yang berulang alik antara bukit safa dan marwah untuk mencari air buat anaknya Nabi Ismail yang dahaga.. kelihatan dekat saja jaraknya, namun siapa tahu kepahitan yang dialami Siti Hajar ketika panas terik di bumi Mekah yang kontang ketika itu.. menitis sekali lagi air mata anda apabila anda pula yang menyelami 7 perjalanan yang 'dekat' itu.. anda selesai sudah bersa'ie, anda kemudian bertahallul dan selesailah sudah umrah anda.. di sudut hotel anda melihat masjidil haram.. anda teringin sekali turun untuk masuk ke dalam masjid Allah untuk mengabdikan diri di sana.. anda mencari suatu ketenangan dan kekusyukan dalam solat.. anda kemudian tawaf buat kali terakhir dan melambai pada Kaabah.. anda akan menuju pula ke madinah, tanah suci kedua umat Islam..

hati meronta tidak ingin meninggalkan baitullah, namun hati teringin sangat bertemu dengan manusia paling agung atas muka bumi, yakni kekasih Allah.. anda turun dari bas dan menjejakkan kaki atas tanah madinah, tanah di mana jasad Nabi Muhammad s.a.w dimakamkan di dalamnya.. mulianya tanah Madinah.. sujud syukur anda pada Allah kerana menyampaikan hajat untuk berada di sana.. dari jauh kelihatan masjid Nabawi.. anda masuk ke masjid, lalu menunaikan solat tahiyatul masjid.. anda cuba masuk ke raudhah, satu dari taman-taman syurga yg ada di dunia, letaknya antara rumah baginda Nabi s.a.w dan mimbarnya.. anda habiskan masa dengan baik di raudhah, tidak sedikit masa itupun anda lalai kerana beribadah di dalamnya sangat memberikan kesan yang baik dalam hati.. anda keluar dari raudhah, ada satu tempat yang dah lama anda idamkan untuk pergi ke situ.. anda berjalan dan terlihat pintu emas yang di mana di dalamnya ada maqam Rasulullah yang anda cintai.. menitis air mata tatkala itu sebagai seorang kekasih yang hanya mampu melihat maqam kekasihnya yang mulia.(T_T).. dalam hati ingin sekali mengikuti Baginda dan bersama baginda di barzakh madinah.. kerinduan demi kerinduan dilepaskan.. hanya Allah yang tahu bagaimana luluh hati anda mengenangkan kekasih Allah itu..

saatnya sudah tiba, anda sudah tak lama di sana kerana akan pulang ke tanah air.. hati memberontak sekali lagi tidak mahu pulang.. tidak mahu berpisah dengan Nabi Allah.. rasanya ingin sekali dipanggil maut disana dan dimakamkan di Baqi' bersama para syuhada', wali Allah, ulama' dan mereka yang soleh.. namun apa daya, anda perlu juga pulang.. anda melambaikan tangan ke arah masjid nabawi, kerinduan anda tinggalkan di sana.. hati anda tetap mencintainya.. anda bertekad untuk kembali lagi agar tidaklah Nabi lupa wajah anda pada hari syafaat diberikan.. titisan demi titisan air mata jatuh dan mengering.. anda tiba di bumi malaysia.. anda berazam menjadi seorang yang lebih baik dan soleh/solehah.. anda ingin sekali mendidik anak2 serta kaum keluarga agar menjadi mukmin sejati.. anda ingin berbakti pada agama.. anda berazam akan bawa keluarga anda pula sujud di tanah haram yang para malaikat sentiasa menjaganya serta anda ingin membawa keluarga bertemu dengan Rasulullah s.a.w yang selalu anda ceritakan pada mereka..insyaallah...


Pintaku, smoga diriku ini terpilih menjadi tetamuMu itu pd suatu hari 
nnti ya Allah..insyaallah...amin ya Robb..(T_T)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan