Ahad, 3 Mac 2013

Ingat Allah..Insya Allah, hati akan m'jadi tenang..(^__^)




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Maha Penyayang...

Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT, kerana telah memberikan kita ruang dan kesempatan untuk terus berada di bumi yang fana' ini untuk sama-sama  kita berusaha mengislahkan dan memperbaiki diri sebagai persiapan kita untuk menghadapi hari kemudian. MasyaAllah,,,sudah sekian lama tidak menyentuh laman maya ini menjadikan saya berasa begitu rindu dan bersemangat untuk berkongsi sedikit mutiara kata yang mana mudah-mudahan ianya menjadi satu motivasi dan peringatan bersama-sama dalam usaha kita untuk mencari keredhaan dan kasih sayang Allah SWT di muka bumi ini.
InsyaAllah, pada kali ini, marilah sama-sama kita merenungkan semula firman Allah SWT yang bermaksud :

" iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya   dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang"  ( surah Ar-Ra'd  ; 28 )

ketenangan dan ketenteraman jiwa adalah satu nikmat Allah yang sangat besar dan hanya diberikan kepada hambanya yang terpilih sahaja. ramai orang mengatakan sesuatu ketenangan itu ialah apabila kita berjaya mengumpul seberapa banyak harta, mempunyai rumah yang besar dan sebagainya, tetapi sebenarnya hakikat ketenangan itu adalah sesuatu yang dapat mendekatkan lagi diri kita kepada Allah dan dan rasa ringan untuk melaksanakan dan menyempurnakan ketaatan kepada perintahnya. 
Jiwa yang tenteram adalah jiwa yang banyak mengingati Allah tidak kira di mana juga. Hati yang hidup merupakan hati yang banyak mengingati Allah manakala hati yang mati adalah hati yang payah dan sukar untuk mengingati Allah malah banyak mengingati tentang hal keduniaan semata-mata. 

Sabda Nabi, "Mahukah aku beritahu kamu tentang amal yang paling bersih di sisi Tuhanmu dan paling tinggi mengangkat darjatmu, dan lebih baik bagimu dari berperang melawan musuh, kamu memenggal leher mereka dan mereka pun memenggal leher kamu?" Para Sahabat menjawab, "Khabarkan kepada kami." Rasulullah S.A.W. pun bersabda, "Zikir (ingat) kepada Allah". (HR Hadis At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Firman Allah, "Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." (An-Nisa' 103)

Firman Allah, "Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." (Al-Ahzab 41-42).

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum wbt.. izinkan saya copy paste .. semuga dirahmati Allah.

    BalasPadam
  2. Untuk menenangkan hati, boleh cuba kasturi syifa sebagai ikhtiar : )
    http://muslimchoices.com/?p=kasturi_syifa_assyafi

    BalasPadam